Obava z požiaru nie je vždy dôvodom na storno dovolenky. Poisťovne radia, čo vám môže pomôcť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lesný požiar na Rodose
Plamene na Rodose, lesné požiare sužujú južnú časť ostrova. Foto: SITA/AP.

Zákazník cestovnej kancelárie nemá nárok na stornovanie zájazdu len z obavy, že na danom mieste je niekde požiar či iná prírodná katastrofa.

Ako uviedol pre agentúru SITA prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roman Berkes, všetko záleží od autorít v danej oblasti. Tie sa vyjadrujú, či je daná lokalita pre turistov bezpečná, alebo nie.

„Obava z nastúpenia na zájazd nie je dôvodom na jeho storno. My sa musíme riadiť autoritami v daných oblastiach, vyjadreniami ich krízových štábov. Ak autorita hovorí, že môže byť daná dovolenková oblasť otvorená, zájazd sa uskutoční,“ povedal Berkes.

Rušiť zájazdy len pre obavu sa nemôžu

Cestovné kancelárie vrátia zákazníkom, ktorí sa obávajú cestovať do oblastí postihnutých prírodnou katastrofou peniaze iba v prípade, ak miestne autority oblasť z bezpečnostných dôvodov uzavrú.

„Ak ju uzatvoria, tak sa pobyty rušia a cestovné kancelárie vrátia zákazníkom peniaze, alebo im ponúknu iný zájazd. Čiže v oblastiach, ktoré nie sú uzavreté, budú dovolenkové zájazdy pokračovať,“ konštatoval Berkes, podľa ktorého rušiť zájazdy len pre obavy nemôžu ani samotné cestovné kancelárie, keďže tie sú tiež viazané z druhej strany.

Stornovať zájazd môže zákazník ešte v prípade zásahu slovenských štátnych orgánov. Tie môžu zakázať cestovať do daných oblastí. Aj v tomto prípade by mal zákazník právo na odškodné. „Ale zatiaľ tak v prípade Rodosu neurobili,“ uzavrel Berkes.

Cestovná kancelária Satur pripomína, že severná časť ostrova Rodos nie je zasiahnutá požiarmi, takže klienti hotelov Blue Sea Island, Blue Sea Holiday Village, Porto Angeli, Amada Colossos a Esperides môžu nastúpiť na pobyt.

Klienti, ktorí majú obavu na Rodos cestovať 24. júla alebo mali zakúpené hotely v južnej časti ostrova, majú podľa cestovnej kancelárie tieto možnosti: buď presun do hotela v severnej časti ostrova, výber inej destinácie z aktuálnej ponuky alebo odstúpenie od zmluvy s okamžitým vrátením finančných prostriedkov.

CK Satur situáciu na Rodose intenzívne monitoruje a snaží sa v maximálnej možnej miere poskytnúť podporu pre svojich klientov.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Poistenie s komplexným krytím

Poisťovne opäť pripomínajú, ako môže v takejto situácii pomôcť poistenie. Vzhľadom na nestabilné počasie a hroziace živelné udalosti v obľúbených dovolenkových destináciách odporúčajú uzatvárať si cestovné poistenie s komplexným krytím.

To nahradí nielen liečebné náklady pri úraze či chorobe, ale kryje aj zachraňovacie a vyslobodzovacie náklady na horách či vo vode, stratu či poškodenie batožiny. Uniqa odporúča tiež poistiť si storno poplatkov, ktoré môže pomôcť práve pri prírodných katastrofách v turistickej destinácii.

V poslednom čase zaznamenávame výrazný nárast poistných udalostí z rizika storna zájazdov najmä pri rodinách s deťmi, kde sa môže stať viacero nepredvídateľných udalostí, pre ktoré nemožno odcestovať,“ hovorí manažérka poisťovne Uniqa Ľubomíra Hricová.

Najčastejšie chyby

Avšak dôvody na uplatnenie storna sú jasne špecifikované v poistných podmienkach a cestu nie je možné stornovať z akýchkoľvek dôvodov. Napríklad, ak sa rodina bojí odcestovať do Egypta, kde pred časom útočil žralok, takýto prípad poistenie nekryje.

Naopak, živelná pohroma, akou sú aktuálne požiare v letoviskách Chorvátska a Grécka, je poistením podľa Hricovej krytá. Najčastejšou chybou podľa Hricovej je, že si klienti uzatvárajú poistenie storna neskoro. Odporúča klientom uzatvoriť si poistenie storna v deň kúpy, resp. rezervácie zájazdu, v tomto prípade platnosť krytia začína hneď od nasledujúceho dňa.

Je síce možné uzatvoriť si storno aj po zakúpení cesty, avšak treba rátať s ochrannou lehotou aj dva týždne. Znamená to, že ak poistná udalosť nastane počas tejto lehoty, klient nemá nárok na poistné plnenie.

Európsky preukaz nie vždy stačí

Odvolávanie sa na Európsky preukaz zdravotného poistenia nie vždy postačí. Ten kryje len nevyhnutné liečebné náklady na vyšetrenie, ošetrenie či hospitalizáciu v nemocnici, aj to len v štátnych zariadeniach.

Ak si človek poraní nohu v mori, najbližší lekár je takmer isto súkromný. Ak nechce platiť za ošetrenie, musí cestovať do najbližšieho mesta do štátnej nemocnice či za štátnym lekárom,“ skonštatoval finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Ďalším problém európskeho preukazu je podľa neho to, že takmer v každom štáte sa za zdravotnú starostlivosť niečo dopláca. Ideálne je teda európsky preukaz skombinovať s komerčným cestovným poistením. To je pre klienta zárukou, že môže cestovať do ktorejkoľvek krajiny, nielen v rámci EÚ, bez toho, aby musel rátať s veľkou finančnou rezervou na prípadné výdavky za lekárske ošetrenie a lieky.

Pri uzatvorení poistenia dostanete spolu so zmluvou a podmienkami cestovnú kartu. Určite si ju nezabudnite vziať so sebou a noste ju všade. V prípade vzniku poistnej udalosti na nej nájdete telefónne číslo asistenčnej služby, zväčša nonstop infolinky, ktorá vám dá dostatok informácii o tom, ako v prípade poistnej udalosti postupovať.

Pri menších problémoch si uhradíte v zahraničí náklady spojené s poistnou udalosťou sami a doma si potom uplatníte preplatenie úhrady. Pri väčších problémoch uhradí poisťovňa náklady priamo.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomíra HricováMarián Búlik
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaOVB Allfinanz SlovenskoUniqa