V obchodoch sme v prvom polroku v priemere nechali takmer 1 700 eur

26. novembra 2015 12:13
voFinanciach.sk/SITA
Euro, sporenie, peniaze, bankovky, mince kalkulačka
Ilustračné foto. pixabay.com

V prvom polroku tohto roka dosiahli maloobchodné tržby na Slovensku takmer 9,2 mld. eur. Ako sa píše v analýze Poštovej banky, najúspešnejšie obdobie roka však obchodníkov ešte len čaká.

V prvom polroku tohto roka nechal každý Slovák v obchodoch v priemere 1 690 eur. Vyplýva to z analýzy Poštovej banky, ktorá vychádzala z údajov Štatistického úradu SR o maloobchodných tržbách. Tie za prvých šesť mesiacov tohto roka dosiahli takmer 9,2 mld. eur. Až 47 % z tejto sumy sme pritom utratili v supermarketoch či hypermarketoch. Takmer pätina našich výdavkov smerovala do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkmi. No a desatinu z našich peňazí sme nechali pri tankovaní na benzínkach a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť a v internetových obchodoch.

Najviac míňame pred Vianocami

Štatisticky najúspešnejšie obdobie roka však obchodníkov u nás ešte len čaká. Tým je tradične koniec roka, kedy tržby maloobchodu stúpajú s blížiacimi sa vianočnými sviatkami. Inak tomu nebolo ani vlani, keď sa posledný štvrťrok podieľal na celkových tržbách maloobchodníkov 27 %. Podiely v ostatných kvartáloch dosiahli od 23 do 25 %.

Počítače a mobily

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Jedinou výnimkou boli iba čerpacie stanice. Najväčšiu radosť prináša záver roka predajcom zariadení pre informačné a komunikačné technológie, teda predajcovia počítačov, telefónov a podobne, predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre rekreáciu. Ich tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli totiž predstavujú až takmer tretinu z celoročných tržieb.

To isté platí aj pre predajcov v stánkoch a na trhoch. Vyššie tržby počas posledných troch mesiacov v roku ale dosahujú aj predajcovia tovaru do domácnosti, čo súvisí napríklad aj s našou snahou vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami. Radosť v podobe rastúcich tržieb prináša záver roka takisto aj obchodníkom s oblečením či šperkmi, teda tradičnými vianočnými darčekmi a taktiež aj majiteľom internetových obchodov.

Bude tohtoročný záver roka pre obchodníkov úspešný?

Hoci pre mnohých maloobchodníkov býva posledný kvartál roka tým najúspešnejším, nemusí pre nich automaticky znamenať aj medziročne vyššie tržby. Tohtoročný vývoj jednak na strane samotných maloobchodných tržieb, ale aj priaznivý vývoj v ekonomike ako takej, rast zamestnanosti a reálnych miezd naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť.

Black Friday

Analytičky Poštovej banky sa na dáta o vývoji maloobchodu pozreli aj vzhľadom na blížiaci sa dátum piatok 27. novembra. V tomto období totiž každoročne USA zachváti „nákupné šialenstvo“. Takzvaný Black Friday, pripadajúci, pripadajúci na posledný novembrový piatok v roku, je totiž deň, ktorý štartuje predvianočné nákupy v krajine a obchodníci lákajú zákazníkov na veľké zľavy. Na Slovensku síce tento zvyk nie je zatiaľ príliš udomácnený, aj u nás ale nájdeme obchody a e-shopy, ktoré v týchto dňoch ponúkajú mimoriadne zľavy.

V Severnej Amerike má však korene aj Medzinárodný deň nenakupovania, ktorý „oslavujeme“ taktiež 27. novembra a ktorého cieľom je upozorniť na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie. Blížiaci sa víkend tak bude plný paradoxov, väčšina Slovákov ale zrejme uskutoční bežné víkendové nákupy a prípadne sa poobzerá už aj po vianočných darčekoch pre najbližších.

Odporúčané články

Čo si o tom myslíte?

Podobné články