Slovensko od roku 2010 v spotrebných úveroch výrazne rástlo

22. septembra 2015 12:18
SITA
Graf rast
Ilustračné foto. renjith krishnan/FreeDigitalPhotos.net

Celkový objem na hlavu vzrástol za posledných päť rokov o 50 % na 830 eur.


Od roku 2010 Slovensko rastie v spotrebiteľských úveroch najviac z krajín eurozóny. Celkový objem týchto úverov na hlavu vzrástol za posledných päť rokov o 50 % na 830 eur. “Pomerne rýchly a vysoký rast je dôsledkom pôsobenia viacerých faktorov. V roku 2010 doznieval vrchol finančnej krízy. Dnes je situácia iná, trh práce je stabilizovaný a ľudia sa neboja pustiť do splácania úveru,” povedal hlavný analytik VÚB Zdenko Štefanides.

Aj Sberbank Slovensko potvrdila, že priemerná výška spotrebiteľských úverov sa za posledné tri roky zvýšila. Kým ešte v roku 2013 tvorili spotrebiteľské úvery do 3 500 eur v tejto banke 37 % všetkých poskytnutých úverov, tento rok je to 18 %. Oproti roku 2013 podľa vyjadrení Sberbank podstatne narástol podiel úverov v hodnote 3 500 až 16 tis. eur. Kým pred dvoma rokmi tvorili tieto úvery v Sberbank 58 % poskytnutých spotrebiteľských pôžičiek, v tomto roku je to 68 %.

On-line prieskum United consultants pre VÚB ukázal, že vo vnímaní spotrebného úveru zákazníkmi nastali zmeny. Opatrný postoj k úverom zaujímajú skôr ľudia, ktorí doteraz žiadny úver nevyužili. V prípade nutnosti však väčšina z nich pôžičku v budúcnosti neodmieta. Naopak tí, ktorí už majú skúsenosti so spotrebným úverom, sú ochotní vziať si ho znova.

Tieto fakty potvrdzuje aj Angelika Farkašová z VÚB. Medzi veci, ktoré sa za päť rokov zmenili markantne, patrí aj to, že v súčasnosti ľudia nechcú čakať na úver a najradšej by si všetko vybavili hneď online. Farkašová zároveň tvrdí, že klienti sú disciplinovanejší v splácaní, ale i náročnejší na ponuku od bánk. “Od úveru nečakajú len výhodný úrok, chcú čosi navyše. Ak už pôžičku, potom aj s benefitom,” povedala Farkašová.

To, že Slováci preferujú benefity, potvrdila aj Sberbank Slovensko. Prieskum, ktorý pre Sberbank Slovensko uskutočnila prieskumná agentúra 2muse, ukázal, že spotrebitelia by uprednostnili hotovostný bonus. Ten preferovali respondenti dokonca viac než napríklad nulový úrok.

Odporúčané články

Súvisiace témy:

Čo si o tom myslíte?

Podobné články