Obchodníci v SR sú v septembri optimistickejší

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Obchod
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 28. septembra (WEBNOVINY) – Očakávania slovenských obchodníkov sa naďalej zlepšujú. Podľa výsledkov konjunkturálneho prieskumu Štatistického úradu SR totiž indikátor dôvery v maloobchode rástol v septembri už štvrtý mesiac v poradí. Oproti augustu však jeho hodnota vzrástla len mierne, a to o 0,3 bodu na 3,3 bodu. „Priaznivý vplyv hodnotení súčasnej i očakávanej podnikateľskej situácie bol do značnej miery eliminovaný nepriaznivým vývojom zásob,“ hodnotia výsledky septembrového kola prieskumu štatistici.

Saldo vývoja súčasnej podnikateľskej situácie v obchode vzrástlo po očistení údajov od vplyvu sezónnosti o dva body a štyri pätiny respondentov ju hodnotí ako priaznivú, resp. primeranú sezóne. Najvyšší podiel optimistických hodnotení je od respondentov predaja potravín, nápojov a tabaku, z ktorých len 7 % hodnotí svoju situáciu ako nedostatočnú. „Respondenti však majú obavy z avizovaného zvýšenia DPH na potraviny, čo podľa ich názoru zvýši záujem o nákupy potravín v zahraničí,“ konštatuje v správe Štatistický úrad SR. Najviac negatívnych hodnotení je pritom od respondentov predaja elektrospotrebičov pre domácnosti a predaja automobilov. Zásoby považuje 91 % respondentov za primerané a 7 % za vysoké. Saldo, po očistení údajov od vplyvu sezónnosti, vzrástlo o štyri body.

Pri hodnotení očakávanej podnikateľskej situácie boli respondenti optimistickí, saldo sa po očistení od vplyvu sezónnosti zvýšilo o tri body. Podiel optimistických očakávaní prevažuje pesimistické prognózy vo všetkých sektoroch predaja a vo všetkých veľkostných skupinách. Negatívne hodnotenia prevyšujú pozitívne len v Trenčianskom kraji. Pri hodnotení očakávaného vývoja cien predpokladá ich rast 27 % respondentov a viac ako polovica so zmenami cien neuvažuje. Výsledné saldo na úrovni deväť bodov je po očistení údajov od vplyvu sezónnosti v porovnaní s augustom vyššie o päť bodov, čo naznačuje rast cien.

Medzi faktory, ktoré obmedzujú rast obratu, zaradili respondenti predovšetkým konkurenciu v 31 % odpovedí, nízky dopyt v 25 %, vysoké prevádzkové náklady a legislatívu, ktoré označilo zhodne po 12 % respondentov. Vplyv konkurencie negatívne pociťujú najmä respondenti predaja potravín, nápojov, tabaku, širokosortimentných predajní a motorových vozidiel. Z územného hľadiska je vplyv konkurencie najvýraznejším obmedzujúcim faktorom vo všetkých krajoch okrem Banskobystrického, kde je na prvom mieste nízky dopyt.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať