Nenechajte sa zaskočiť IBAN-om

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Ilustračné foto. Poštová banka

Už o necelé dva týždne sa končí prechodné obdobie, počas ktorého mali retailoví klienti na výber, či budú pri komunikácii s bankou zadávať číslo účtu v „starom“, BBAN formáte alebo v „novom“, medzinárodnom formáte IBAN.

Od februára bude totiž IBAN povinný pre všetkých. Číslo účtu je z pohľadu klientov dlhšie ako boli zvyknutí a „slovenský“ IBAN obsahuje 24 alfanumerických znakov. Poštová banka pripravila pre klientov niekoľko základných odporúčaní, aby si na novú povinnosť zvykli čo najrýchlejšie.

  • Povinnosť používať číslo účtu v medzinárodnom formáte IBAN súvisí s prechodom na systém SEPA a vytvorením jednotnej oblasti pre platby v eurách. Cieľom SEPA je, aby boli podmienky posielania peňazí v priestore SEPA jednotné, či už z hľadiska trvania prevodov ako aj poplatkov za ne. Vďaka tomu je posielanie peňazí do zahraničia pre klientov rýchlejšie a lacnejšie.
  • Maximálna dĺžka IBAN-u je 34 znakov. IBAN pre SR obsahuje 24 alfanumerických znakov – prvé dva predstavujú kód krajiny (SK), ďalšie dva znaky sú kontrolné číslice, nasleduje štvormiestny kód banky (v prípade Poštovej banky je to kód 6500), predčíslie a základné číslo účtu.
  • IBAN platobného partnera nájde klient napríklad priamo na faktúre. Svoj IBAN si klienti nájdu vo výpise z účtu a v internet bankingu. V záujme zabezpečiť pre klientov čo najväčší komfort, vydáva Poštová banka už od mája 2014 platobné karty, na ktorých si klienti nájdu priamo vytlačené svoje číslo účtu vo formáte IBAN.
  • Ak klient zadá nesprávny IBAN, príkaz bude bankou odmietnutý.
  • Viacerí klienti sa pýtajú na to, či v súvislosti s povinnosťou používať IBAN musia meniť aj svoje trvalé príkazy. Radi by sme zdôraznili, že v existujúcich trvalých príkazoch banka za nich automaticky zkonvertuje čísla účtov do nového formátu.
  • Pri realizácii príkazov cez internet banking má klient na výber SEPA platbu alebo cezhraničnú platbu. V prvom prípade nie je rozdiel, či klient posiela peniaze na Slovensko alebo do ktorejkoľvek inej krajiny SEPA. Poplatok za prevod aj jeho trvanie sú vždy rovnaké (pozn. s výnimkou posielania peňazí do vlastnej banky, kedy je prevod realizovaný obratom). Cezhraničná platba zahŕňa prevody do akejkoľvek inej krajiny mimo územia SEPA.
  • Poštová banka pripravila pre klientov pomôcku IBAN kalkulačku, ktorú nájdu na webe Poštovej banky a tiež priamo v prostredí internet bankingu.
  • Všetci pracovníci našich predajných miest a infolinky klientom ochotne poradia a odpovedia na otázky spojené so zadávaním IBAN-u.

Prečo IBAN?

Povinnosť používať číslo účtu v medzinárodnom formáte IBAN súvisí s prechodom na SEPA a vytvorením jednotnej oblasti pre platby v eurách. Cieľom SEPA je, aby boli podmienky posielania peňazí v priestore SEPA jednotné, či už z hľadiska trvania prevodov ako aj poplatkov za ne. Vďaka tomu je posielanie peňazí do zahraničia pre klientov rýchlejšie a lacnejšie. V praxi to znamená, že klient zaplatí rovnaký poplatok za prevod v eurách napríklad do Česka či Nemecka, ako aj inej banky na Slovensku.

Jednotné podmienky majú platiť pre všetky krajiny SEPA priestoru, to znamená krajiny Európskej únie a Lichtenštajnsko, Nórsko, Island, Monako, Švajčiarsko, San Maríno.

Infografika, iban, poštová banka
Poštová banka pôsobí na slovenskom trhu už 23 rokov. S miliónom klientov patrí v oblasti retailu k najsilnejším bankám. Jej vlastnú sieť tvorí 44 pobočiek, 216 bankomatov a svoje služby poskytuje aj na viac ako 1 500 poštách po celom Slovensku. Jej klienti majú k dispozícii viac ako 7 000 miest na výber hotovosti. Štandardnú ponuku bankových produktov a služieb dopĺňajú poistné produkty, podielové fondy a dôchodkové sporenie v druhom pilieri.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Poštová banka