Lízingový trh pokračoval v dynamickom raste, za kvartál narástol o 16 %

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lízing
Ilustračné foto steafpong/FreeDigitalPhotos.net

Za prvé tri mesiace tohto roka pribudlo na lízingovom trhu 17 200 nový zmlúv.

Obstarávacia cena predmetov financovaných prostredníctvom členov Asociácie leasingových spoločností (ALS) SR dosiahla v prvom kvartáli tohto roka 475 miliónov eur, čo v medziročnom porovnaní predstavuje rast o 16 percent. V kusovom vyjadrení išlo o 17 200 nových zmlúv. Ako ďalej informovala asociácia, z hlavných komodít bolo ťahúňom trhu financovanie osobných a úžitkových áut, ktorých nový objem medziročne poskočil až o štvrtinu.
„Priaznivému vývoju na trhu napomohla pokračujúca ekonomická konjunktúra, ako aj vysoká dostupnosť finančných zdrojov za nízke úrokové sadzby. Už druhý rok za sebou preto máme na Slovensku dvojciferný rast lízingového trhu,“ zhodnotil vývoj predseda predstavenstva ALS SR Pavol Bojanovský.

Financovanie spotrebiteľov kleslo
Za prvé tri mesiace tohto roka významne kleslo financovanie spotrebiteľov, ktorí tvorili tradične okolo 15 % objemu lízingového trhu. V sledovanom období ich podiel klesol na 11 percent. Podľa ALS je dôvodom uplatňovanie nových, prísnejších, skóringových modelov v členských lízingových spoločnostiach.
Ďalšou príčinou menšieho záujmu spotrebiteľov o financovanie cez lízingové spoločnosti však môžu byť podľa ALS aj všeobecne nízke úrokové sadzby, vďaka čomu časť retailového sektora v súčasnosti nachádza vhodné bezúčelové financovanie aj v bankovom sektore. „Predaje nových osobných áut, ktoré si kúpili spotrebitelia, totiž za tri mesiace tohto roka medziročne narástli o takmer 11 percent, a preto je zrejmé, že ide „iba“ o prelievanie klientov z lízingových spoločností do iných foriem získavania financií na kúpu auta,“ vysvetlila asociácia.

Finančný a operatívny lízing dominujú
Z pohľadu finančných produktov mali klienti aj naďalej najväčší záujem o finančný a operatívny lízing, ktorých podiel na nových obchodoch lízingových spoločností tvoril spolu až dve tretiny. Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu, s podielom až 52 %, zostalo financovanie osobných a úžitkových áut. Nový objem financovania dosiahol 247 mil. eur, čo bolo medziročne o 24 % viac. Nárast obratu ťahal výlučne záujem zo strany firiem a živnostníkov, nakoľko financovanie spotrebiteľov kleslo. Celkový počet nových zmlúv v komodite dosiahol takmer 14 tisíc.
Objemovo druhou najvýznamnejšou komoditou sa, na rozdiel od minulého roka, stalo financovanie nákladných vozidiel, ktoré zaznamenalo výšku nových obchodov 113 mil. eur. Medziročne si tak polepšila o osem percent, pri počte zmlúv cez 1 800. Vyšší nárast obratu ako v minulom roku vykázali segmenty financovania prívesov, návesov a stavebných špeciálov, zatiaľ čo vývoj vo financovaní dominantného segmentu ťahačov iba stagnoval.
Nové financovanie strojov, zariadení a technológií sa medziročne zvýšilo vysokým tempom, a to o 14 %, pri obrate 96 miliónov eur a počte zmlúv viac ako 1 200. Z menších komodít sa obľube tešilo aj nové financovanie nehnuteľností s medziročným nárastom o 31 % a objemom 12 mil. eur a lodí, lietadiel a železničných vozidiel s rastom o 15 % na objem viac ako 4 mil. eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať