Bankovú ombudsmanku doteraz oslovilo viac ako 12 tis. ľudí

29. septembra 2015 10:47
SITA
Slovenská sporiteľňa, Prevod, pobočka, podpis
Ilustračné foto Slovenská sporiteľňa

V roku 2014 sa na bankovú ombudsmanku obrátilo 2 564 ľudí.


Na bankovú ombudsmanku sa za doterajších osem rokov existencie obrátilo viac ako 12 tisíc spotrebiteľov. Z toho kancelária prešetrila 2 309 oficiálnych podnetov voči bankám. “Riešenie často nespočíva len v kladnom vybavení podnetov, ale mnohým ľuďom sme dokázali pomôcť vďaka radám, ktoré sme im poskytli,” povedala banková ombudsmanka Eva Černá. Svojimi aktivitami zároveň kancelária bankového ombudsmana zvyšuje podľa Černej finančnú gramotnosť spotrebiteľov. “Na príkladoch z praxe potom šírime osvetu, ako sa chybným finančným rozhodnutiam v budúcnosti vyvarovať,” pokračovala Černá.

V roku 2014 sa na bankovú ombudsmanku obrátilo 2 564 ľudí, z čoho bolo 431 oficiálnych podnetov. Celkovo 85 prípadov vybavili v prospech klienta na základe preukázania pochybenia banky. Ale vyskytli sa podľa Černej aj prípady, keď banka urobila ústretové kroky v prospech klienta napriek tomu, že neurobila žiadnu chybu v snahe o zachovanie korektných vzťahov. Poskytnutá materiálna satisfakcia klientom vo forme vrátenia či odpustenia poplatkov alebo zľavy z úrokovej sadzby dosiahla viac ako 11 tis. eur. Pochybenie banky sa preukázalo v 88 prípadoch. Zvyšným spotrebiteľom kancelária poskytla poradenstvo, ktoré im dopomohlo k riešeniu problémov.

Z obsahového hľadiska sa do popredia dostávajú podľa Černej problémy týkajúce sa predčasného splatenia úverov, ktoré súvisia s klesajúcimi úrokovými sadzbami na finančnom trhu. Na bankovú ombudsmanku sa zároveň stále obracajú ľudia s problémami so splácaním a reštrukturalizáciou svojich záväzkov voči banke. V uplynulom roku sa banková ombudsmanka výrazne zamerala na osvetu v oblasti bezpečnosti, prevažne bezpečnosti používania platobných prostriedkov.

Inštitút bankového ombudsmana bol zriadený po vzore nemeckého, talianskeho a poľského modelu v roku 2007 Slovenskou bankovou asociáciou. Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Pôsobnosť ombudsmana sa vzťahuje na banky, pobočky zahraničných bánk a sporiteľne, ktoré sú členmi bankovej asociácie a ktoré sa zaviazali dodržiavať Etický kódex bánk v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Odporúčané články

Čo si o tom myslíte?

Podobné články