Lož ale aj nepozornosť pri žiadosti o úver môžu viesť k jeho zamietnutiu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dokumenty, kalkulačka, podpis
Ilustračné foto. pixabay.com

Správne vyplnená žiadosť urýchľuje spracovanie, odpovedajte teda pravdivo a úplne.

Nepravdivo vyplnené údaje pri žiadosti o pôžičku, či chyby z nepozornosti môžu viesť k zdĺhavému schvaľovaniu alebo dokonca k zamietnutiu. „Chcete lepší úrok a tak si napíšete vyšší príjem? To naozaj nie je dobrý nápad,“ skonštatoval produktový manažér ZUNO banky Peter Jandura. No aj preklepy alebo poprehadzované riadky môžu mať za následok čakanie alebo zamietnutie.
Zrušenie a zamietnutie
Ak mal žiadateľ v minulosti problémy so splácaním pôžičky, môže to podľa Janduru ovplyvniť jeho budúce úvery. Zrušenie žiadosti o pôžičku nijako neovplyvňuje klientov obraz v očiach banky. Najčastejšie rušia žiadosti klienti, ktorí nie sú spokojní s podmienkami banky, alebo si to jednoducho rozmysleli. „Zrušenie nemá na úverovú históriu v podstate žiadny vplyv,“ doplnil Jandura.

Zamietnutá žiadosť však podľa Janduru znamená, že klient o pôžičku žiadal a banka ho odmietla. „To nie je úplne najlepšie znamenie a pri ďalšej žiadosti sa na to môže prihliadať,“ poznamenal Jandura. Samozrejme to ale podľa neho neznamená, že kvôli jednej zamietnutej žiadosti už nikdy žiadny úver klient nedostane. Väčší vplyv na rozhodovanie banky má, ak ide o sériu takýchto zamietnutých žiadostí
Výhodné úroky a akcie
„Záujem o poskytovanie spotrebiteľských úverov dokazujú aj banky, takmer všetky ponúkajú akcie, zvýhodnené úrokové sadzby, prípadne iné akciové benefity,“ uviedol výkonný riaditeľ portálu Finančný kompas Maroš Ovčarik. Zaujímavé kampane sa môžu podľa senior analytika spoločnosti Fincentrum Petra Világiho objaviť už na jeseň tohto roka. Október a november sú totiž tradične veľmi silné mesiace, kedy dopyt po spotrebiteľských úveroch vrcholí.
10 rád, ako uspieť pri žiadosti o pôžičku podľa ZUNO:
1. Spočítajte si, koľko budete môcť splácať.
Mesačná splátka je kľúčovou informáciou z pohľadu finančnej zaťaženosti. Treba sa uistiť, že si neberieme prílišné bremeno.

2. Komunikujte s bankou.
Zistite si najskôr základné informácie o  pôžičke a procese jej vybavovania. Navštívte webové stránky, zavolajte na zákaznícku linku, informujte sa radšej skôr, ako neskôr. Napríklad podporu v nezamestnanosti alebo študentské štipendium nemusí banka považovať za štandardný príjem.

3. Zistite si, aké dokumenty môže banka chcieť.
Najčastejšie banky vyžadujú doklad totožnosti, potvrdenie o príjme či výpisy z účtu. Niektoré banky (napr. ZUNO) pri podaní žiadosti  nevyžadujú nič. Ak by nejaký dokument bol predsa len potrebný, banka si ho vyžiada až počas schvaľovacieho procesu. Ak si ale dokumenty nachystáte dopredu, ušetríte tým čas potrebný na schválenie pôžičky.

4. Odpovedajte riadne a pravdivo.
Správne vyplnená žiadosť urýchľuje spracovanie, odpovedajte teda pravdivo a úplne. Dávajte si však pozor aj na chyby z nepozornosti, napríklad preklepy alebo poprehadzované riadky.

5. Využívajte úverové produkty, ale zodpovedne.
Správnym používaním kreditnej karty alebo kontokorentného úveru ukazujete banke, že ste zodpovedný dlžník a schopný plniť svoje záväzky.

6. Úvery sa dajú zlúčiť.
Častokrát si ani nemusíte uvedomiť, že už nejaký spotrebiteľský úver splácate. V takomto prípade sa v banke najskôr informujte o možnosti zlúčenia úverov s navýšením potrebnej čiastky. Znížite tak riziko, že vám banka ďalší úver neponúkne, prípadne vám ponúkne nižšiu čiastku, ako ste požadovali.

7. Budujte si dobrú úverovú históriu.
Ak ste mali v minulosti problémy so splácaním pôžičky, môže to ovplyvniť vaše budúce úvery. Ak ste mali v minulosti pôžičku, ktorú ste splácali bezproblémovo, získavate pozitívne body.

8. Treba rozlišovať rozdiel medzi zrušením a zamietnutím žiadosti.
Zrušenie nemá na vašu úverovú históriu v podstate žiadny vplyv. Zamietnutá žiadosť však znamená, že ste o pôžičku žiadali a banka vás odmietla.

9. Pozrite sa do registrov.
Ak vás banky odmietajú, skúste sa pozrieť do registrov Credit Bureau a Solus. Oba vám na požiadanie za určitý poplatok vystavia výpis. Tieto registre sledujú vašu platobnú históriu, svojich dlžníkov tam evidujú napríklad aj telekomunikační operátori.

10. Myslite na prílišné zadlženie.
Bežne si klienti podávajú žiadosť vo viacerých bankách naraz. Pri tejto stratégii je však riziko – keď máte otvorených viac žiadostí, môže to pozdržať schválenie pôžičku u niektorej z bánk. Banky totiž vidia vaše žiadosti v registroch a pri schválení hrozí, že vám zároveň pôžičku odklepnú aj ostatné banky a vy sa tak nadmerne zadlžíte.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ZUNO banka